mandag 11. august 2014

Hjemvei

Etter at Kari hadde forlatt meg, snufs, i Bergen startet hjemveien med en kort tur ut igjen til Askøy for n`te gang der "Abeline" lå og vi slappet av til neste morgen før vi dro sydover retning Austevoll og Bekkjarvik. Det ble en sakte dag under seil stort sett hele veien og vi ankom kl 16 på ettermiddagen.
Populær plass Bekkjarvik og det er også godt tilrettelagt for både båt og bobil gjester.
Bergen- Strusshamn - Bekkjarvik 31.nm. Ferie 643 nm.

En gammel stolt dame i Stokksundet
Dro videre neste morgen på en flat lens med lite vind over Selbjørnfjorden og inn ved Nyleia og skled sakte nedover Stokksund og bare nøt vær og vakker natur før vi tilslutt kom ut i Bømlafjorden og gikk inn til Mosterhamn. Været er toppers
Utseilt Bekkjarvik - Mosterhamn 21 nm Ferie 664nm.

Fra Langevåg
Litt dårlig med gjesteplasser på Moster og vi hadde lagt oss utenpå folk som skulle tidlig opp og videre nord så vi (Abeline) satte avgårde sydover ut Bømlafjorden. Det regnet og blåste 12 sm i kasta så jeg valgte å gå inn til Langevåg syd på Bømlo mens de andre fortsatte nedover mot Karmøy. Forresten koselig i Langevåg med en pent oppbygd gjestebrygge med alle fasiliteter i nærheten. Dagen derpå hørtes meldingene bedre ut så jeg tutlet ut og prøvde meg på resten av Bømlafjorden og Sletta og nedover mot Karmsundet og gjennom og endte opp i Skudeneshavn på Abeline som hadde havnet der kvelden før.
Utseilt Mosterhamn - Langevåg - Skudeneshavn 43 nm Ferie 707nm.

En av mange gater i Skudeneshamn

Gammel erværdig bedrift fra samme plass. Tåkelurfabrikken

Hadde bestemt oss for Kvitsøy og Ystebøhamn, det blåste ganske bra så de 8 nm tok ikke lang tid men litt skummelt å gå inn fra vest med vestavind. Vi måtte rundt noen skjær akkurat i innseilingen, så det gjalt å ha tunga rett i munnen, men inn kom vi og fant oss en fin plass helt i le inne i havna. Så var det bena fatt for å se på natur og selv om det er tredje gangen min der er det like spennende og vakkert.
Utseilt Skudeneshavn - Ystebøhamn 8 nm Ferie 715 nm.

Et gammelt bøttefyr på Kvitsøy
Forlot Abeline neste morgen, de skulle til Tananger for å treffe noen kjente og jeg for å komme meg ned langs Jæren og til Egersund. Brukte litt motor til å begynne med men med vinden i baken etterhvert skled jeg sydover på innsiden av Rott  og satt og tittet inn mot det "flate" Jæren og forundret meg over seilbåter som durte avgårde samme vei som meg uten å benytte seil i den fine vinden. Vind og vær var så bra så da jeg nærmet meg Eigerøya og Nordgapet inn til Egersund valgte jeg å gå på utsiden og seilte videre helt til Rekefjord som jeg ankom utpå kvelden etter en lang og deilig dag på sjøen.
Utseilt Ystebøhamn - Rekefjord 61 nm Ferie 776 nm.

Rekefjord i bakgrunnen
Rekefjord ligger i Sokndal komune nesten helt øst i Rogaland. Det er et stort asfaltværk og et stenbrudd i innseilingen men ikke bli skremt, på innsiden ligger det en topp gjestehavn med hyggelige mennesker. Men desverre langt til butikk.

Kirken i Kirkhamn.
Dagen etter ble det motor til Kirkhamn på naturskjønne Hidra og da er vi kommet til Vest Agder.
Ble liggende der i to dager i varmen og bare tok livet med ro. Forlot Kirkhamn med værmelding som så østnordøst men akk nei den var østsørøst så det ble ikke mye seil til neste stopp og kanskje en av de vakreste ankerplasser jeg har vært, Sæløhamn. Det er to øyer Austre og Vestre Selø som det er bygd en molo imellom og gir en idyllisk lagune med fine hus rundt.
Utseilt Rekefjord - Kirkhamn - Sæløhamn 38 nm Ferie 814.

Tar med noen bilder fra Sælør, her er hva Wikipedia skriver.

Det historiske Sælør

Her skal det ha vært en kirkeruin fra Olav den Helliges tid

Kompassrosen er det ingen som vet hvor gammel er, men alle sier flere hundre år gammel.

Boline til ankers i Lagunen..

....og ned mot lagunen fra kompassrosen