torsdag 1. juli 2010

01 Juli

Hei igjen.
Prøver å oppdatere litt regelmessig men slett ikke enkelt da nett dekningen er heller dårlig her i Danmark, men okke som har vi jo kommet oss en god bit videre.:
23/6 Dro fra Grenå og dro oss sydover halveis seil og den andre delen for VP. Overskyet men tempen var ikke så værst. Vi endte ettervært opp på Samsø og en liten plass som heter Langør, ca 20 hus og en kiosk, men en utrolig vakker plass som på en måte lå inne i en lagune.
Langør havn.

Det er jo St.Hans
Danskene feirer St. Hans denne dag (23) og vi ble fortalt at grunnen for bålet var at før i verden brant man hekser på denne dag. Men som alle vet finnes det ikke hekser mer i Danmark, men sikker kunne man jo ikke være, så som en påminnelse om hva som kan skje brenner de fortsatt bål. :-)
Koselig plass som sent på kvelden endte med allsang ved bålet og solen hadde også tittet frem.
Utseil denne dag 32,2 nm.
24/6 Langør til Kerteminde (Fyn) 33,6 nm

Kerteminde.
Snirklet oss ut fra Langør mellom grunnene, uff det er grunnt. Prøvde seil men akk nei. Fortsatte sydover på østsiden av Samsø og ned mot Storebelt, hadde trenkt oss til Nyborg, men der var vi jo ifjor så vi tok Kerteminde istedet. Gikk oss en tur og tittet med et lite pub besøk og et par pils.

Fasinert av bygg, også Kerteminde.
25/6 Kerteminde til  Rudkøping (Langeland) 35,5 nm.
Drar oss videre syd i Storebelt, nå har vi Marstal som mål men blir for langt så vi snor oss inn til Rudkøping istedet, faktisk en disig dag. Passerte under Storebeltbroen, lurer på hvor mange som passerer der hvær dag? Hørte på radioen at på Øresundbroen passerte 70000 mennesker hver dag og noe av det samme blir det vel her. Her ble det den vanlige gåturen før vi kveldet tidlig.
26/6 Rudkøping til Marstal (Ærø) 9,3 nm.
Det ble en skikkelig langtur over det Sydfynske øhav ned til Marstal som er en vakker gammel by med en stolt sjøfartstradisjon,kjent litteratur er Vi de druknede, som handler om livet i og rundt byen på 1800 tallet.
Opplagsbåter i havnen.
Gjett hva er under :-)
Ellers er byen et prakteksempel på hvor pent det kan være med å ta vare på det gamle.
Enkelte er tilbake til 1600 tallet.
Vet ikke hvor mange timer jeg har vandret rundt og bare glodd. Og en blir stadig overrasket.
27/6 Marstal til Kappeln (Schleswig Holstein) 25,8 nm
På tide å bytte gjesteflagg. Seilte sydvest i fin vind. Må innrømme det, byttet til foldepropell og det må ha hjulpet på farten eller så er alle nedover her elendige til å seile for vi opplever at vi faktisk seiler i fra en del.
Bybroen i Kappeln
Var fremme i fem tiden og gikk og tittet litt før vi gikk på "Aurora" for en bedre middag, ble
jegerschnitzel denne gangen og gikk ned på kaia og tok en større is til dessert.
Langs sentrum kaiene er det 7 -8 koselige restauranter
Godisbutikken med et rimelig bra utvalg.
Dagen derpå ble det masse shopping og diverse samtidig som vi gikk rundt og tittet på folkelivet. Det er tredje året vi seiler hit og vi liker oss, en passe stor by som er intim om man vil
Kappeln har egen havn med gamle skøyter.
Tilsammen utgjør distansen fra Strømstad og hit ned 338 nm. Og vi setter nesen nordover igjen.
29/6 Kappeln til Dyvig (Als) 36,7 nm
Passerte denne over Flensburger fjord
Forlot Kappeln i strålende solskinn og satte kurs for Sønderborg og lillebelt, det ble en lang dag med mange kryss. Men av en eller annen grunn er vi alltid heldige med broåpningen i Sønderborg, har vel aldri ventet lenger en ti minutter, kommer opp i Als fjord og seilte inn til Danmarks beste ankerplass i Dyvig N.55.02.6 Ø 009.41.9. Måtte flire da vi ble tilsnakket av en tysk båt som syntes vi lå for nærme, men så blåste det opp litt og han forsvant nesten inn i en annen båt. Da forsvant han plutselig og gikk til kai.
30/6 Dyvig til Middelfart (Fyn) 35,8 nm
Raskeste dagen hittil hadde en snittfart på overkant av 6 knop og det er bra for vesle Boline. Her gjorde vi ikke stort. La oss til i Tel-ka marina, gikk og haandlet lagde oss noe god mat og bare slappet helt av.
1/7 Middelfart til Bogense (Fyn) 14,7 nm
Nest korteste distanse idag men tidligst oppe, havnekapteinen kom før kl.8 for havneavgift men det er jo ok å komme seg opp litt tidlig iblandt også. Ble uansett en dag  under motor i null vind.
Strib fyr, område med mye "marsvin"
Kari hadde jo dagen, rundt Strib er det kjent med mye marsvin og vi så en del av dem. Ja riktig danskene har navnet marsvin på det vi kaller delfiner og spør du hva de dyrene på land som vi kaller marsvin heter får du til svar at det er de heter det samme. Men vi kom jo frem til Bogense ca kl 13 og været er topp og vi bare koser oss i solen.