søndag 18. juli 2010

Nordover

9/7 Bratten - Skarhamn 30,2nm

Solen er fremme etter gårdsdagens regn, det trakk litt så vi fikk delvis tørket opp noe klær før vi kastet loss og fikk fin vind under seil over Rivø fjord (inn til Gøteborg) opp Bjørkøfjorden, Seløfjorden og Albrektsundkanal inn til Marstrand. Jeg sier uff, der var det en årlig regatta med matchracing der er jo ok men å komme seg igjennom Marstrand, ja det var et yrende båtliv for å si det mildt. Deretter gikk det over Marstrandfjorden opp forbi Kledesholmen inn Jungfruhålet og la oss på sleng rett på utsiden av Skarhamn sammen med "Vesla".

10/7 Skarhamn - Hermanø 13,3.nm

Skippern på Vesla + matrosen min på shopping
Været er herlig og vi sitter bare og nyter noen timer før vi finner ut at noe mat i kjøleboksen er ok så vi drar og shopper før vi drar opp anker og fortsetter nordover opp til Herøn og Kyrkesund gjennom Molløsund på en skarp kryss (uff) inn ved Kråksundgap og motret derifra og til Hermanø hvor det var en ny fin ankerplass.
Dagen derpå var det finalen i fotball vm så vi bestilte oss bord på restaurant og spiste spearribs til det nesten tøyt ut av øra. Bare synd at feil lag vant, syntes jeg da :-)

som sagt facinert av hus.........

.............et fiskerhjem på Gullholmen (Hermanø)
Men lufta oss fikk vi. Hermanø er en vakker øy med Gullholmen i nord og det var drøyt tre kilometer å gå hver vei, men det var så mye pen natur så det ble bare koz
12/7 Hermanø - Bohus Malmøn 13,9.nm
Litt av Bohus Malmøn
Forlot ankerplass i ellevetiden og motret opp forbi Grundsund, Lysekil og kastet anker på nytt rett på utsiden av marinaen på Malmøn. Det var varmt, lummert og vi merket at det brygget opp til noe, "smhi varnade for oskoveder". men klokken elleve på kvelden blåste det ca 5 ms fra nordøst så ble himmelen flerret av et par lyn med vinddreining til syd og 22ms og sprutregn, kan ikke nekte for at det ble litt angst for ankere, vi la oss vel 45 grader i vinden og kunne ikke annet enn å avvente, men vi hang fast og survived. Men det var en liten påminnelse om hvem som bestemmer.
Mens været enda var vakkert.
13/7 Malmøn - Gluppø 20,3 nm
Morgenen var våt men meldt mer torden utover dagen så vi dro. Opp til Kungshamn og fyllte litt diesel for vi tuslet videre gjennom Sotekanalen, satte seil og seilte over Humparna forbi Dannemark og endte opp i Gluppø og fikk hengt oss fast i en SXK bøye
Kveld i Gluppø
Bassenget mellom Gluppø og Flatøn skal være vestkustens mest besøkte uthavn og det er fint der med et yrende båtliv og mye å de på. Vi ble der i to dager og solte oss badet og spiste god mat.
15/7 Gluppø - "Norskebukta" Trossø 11,8nm
Dagen var vindstille og vi dro for motor ut på dagen den ytre leden opp til Havstensund og fant en ny bøye i den såkalte Norskebukta, som navnet sier ankrer mange nordmenn opp her. En ligger i en beskyttende vik mot sydvesten og passe langt fra "skipsleden" så en kan følge med på avstand.
Det ble en sen kveld ute i cocpiten i fint vær.
16/7 Trossø - Lilla Tenholmen (Koster)
Forlot Rolf og "Vesla" på morgenen og motret oss opp til Resø og bunkret litt mat og vann, fikk knota oss mellom noen båter men uff så trangt. Deretter ble det nordover i Kosterfjorden inn Kostersundet og ankret opp ved siden av "Kirsti" ved Tenholmen. Var og besøkte dem på kvelden og sludret og pratet før vi kveilet oss ganske tidlig.
17 og 18/7 Tenholmen - Thøgersen - Halden 27.nm.
Ferien går mot slutten og vi bestemmer oss for å ta den siste natta på Hvaler blir kortere hjem siste dagen, blir enig med naboen om å fiske oss nordover og vi fikk oss noen makreller til middag på kvelden i Tøgersenbukta hvor vi ankret opp for n`te gangen den siste tiden, men vi liker oss til ankers begge to og har jolle så da er det bare koz og ligge å slenge og se på livet.
Kveld i Tøgersenbukta
Som sagt rodde vi i land denne siste kvelden, hadde med dagens fangst noe kjøtt og pølser litt vin og bare storkoste os sammen med Kirsti og Ingar i nabobåten. Men så kom jo dagen derpå og der var hjemtur etter et morgenbad og farvel gikk det for fullt over Singlefjorden og inn Ringdalsfjorden til Halden hvor hu mor ble hentet av sine foreldre. En fin ferie har vi hatt måtte vi bli enige om