torsdag 19. august 2010

Liten tur.

Er vel ikke kjent for verdens hurtigste oppdateringer men de kommer.
Ja nå er det snart helg ennu en gang men mye er skjedd siden sist. Sist helg ble vi liggende i Halden til lørdag formiddag før vi gikk ut, hadde snakket med noen venner og vi dro til Saltholmen hvor vi lå fire båter og koste oss med det fine været, det ble bading med vasking av vannlinje, ca 20 i vannet.
Saltholmen sist lørdag kveld, været var deilig.
Søndag hadde vinden dreid over på nord og det var ikke fullt så fint men fikk da seilt tilbake til Sponvika
før det ble "udyret" inn til Halden.
Hadde pratet tidligere med "havneassistenten" angående en bitte liten DK tur så vi bestemte oss for å dra søndag efta med tillatelse fra Karimor. Det var spådd opp til 10 sm nordøst, eller perfekt vind. Som sagt så gjort ,vi slapp fortøyninger kl halv fem og måtte gå for motor ned til Reiertangen men der tok den seg opp og det gikk fint helt ned til Vederøarna der økte vinden til ca 15sm, så med to rev i genoa og 1,5 knop motstrøm og vinden i ryggen ble det krapp og etterhvert grov sjø før vi ankom Skagen kl 09 på morningen.
Det er en distanse på ca 95 nautiske og vi brukte 16 timer det er et snitt på snaue seks knop, slett ikke værst i det været vi hadde.
Var ikke mye båt i Skagen.
Sov noen timer før vi tuslet i land og handlet litt mat og diverse og bare slappet av og kikket på livet.
Tirsdag fant vi ut hvor det kunne beskues tv og RBK vs FCK. Vi begge traff kjentfolk så det ble en fin heiagjeng på puben. Men før hadde vi vært og spist noe som danskene kan lage, stekt flesk med persille saus nam, nam. Onsdag morgen var det avfart kl 9, det var spådd SØ men var rett Ø så vi måtte gå mye nord men vi fikk fin fart i båten og da vi kom under svenskelandet og Bohuskysten igjen ble sjøen nesten flat men fortsatt fin vind, så vi fortøyde i Havstensund kl halv ni.
Etter et par stenkare ble det tidlig kveld. Torsdag spådd NØ ble SØ bare fint så vi heiste seil og dro nordover medstrøms, fikk noe duskregn etterhvert men nok en fin dag på sjøen fant vi ut.
Kom inn til brygga vår i tretiden og ble enige om at vi hadde hatt en fin tur, egentlig koselig i Skagen litt utenfor sesongen og samtidig heldig med vær og vind kan man jo ikke klage.